donderdag 10 november 2011

Google heeft zoekopties geschrapt

Gelezen in http://www.websearchguide.ca/netblog/archives/010685.html:
Google heeft de afgelopen tijd het een en ander geschrapt uit de geavenceerde zoekoptie. Hieronder licht ik een paar optie eruit.

Eén optie die nu niet meer werkt is het "define:" commando. Met dit commando was het mogelijk om te zoeken naar definities van een woord op het internet. Ik gebruikte het vaak ter oriëntatie op een onderwerp of gewoon omdat ik niet wist wat het betekende. .


En ook de Cache functie is verdwenen. Hiermee kon je terug kijken naar een webpagina die nu niet meer bereikbaar is. Maar nog wel in het geheugen van de Google indexen staat

De + functie die ik eerder heb beschreven in deze blog werkt niet meer, zie bericht Onbekende kant van zoeken met + in Google of een andere zoekmachine
. Zoeken op ziekenhuishygiene of +ziekenhuishygiene levert nu exact het zelfde resultaat op. Er wordt in beide gevallen breder gezocht op woorden die lijken op ziekenhuishygiene.
Het werkt gelukkig nog wel om het woord tussen "" te plaatsen bij het zoeken, dan wordt er nauwkeuriger gezocht.

Google geeft ook niet meer aan welke pagina's je al aangeklikt hebt (en wanneer). Dit was wel handig als je een lange zoekactie in Google uitvoert waarbij sommige pagina telkens opnieuw opduiken. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar na een uur zoeken weet ik niet meer welke pagina's ik aangeklikt heb en welke niet. Een hulpstukje hierbij was welkom.

1 opmerking:

  1. Jammer van die cache functie die niet meer werkt. Misschien is de Way Back Machine iets om nog eens een oude internet-pagina terug te vinden: http://www.archive.org/web/web.php

    BeantwoordenVerwijderen